onsdag 30 april 2014

Det blir liksom lite surrealistiskt

Vi lever i ett konsumtionssamhälle, där olika krafter försöker påverka vad vi köper, vad vi lägger pengar på. Vem vill du vara? Hur vill du uppfattas? Visa din unika och spännande personlighet – använd det här schampot, den här deodoranten, drick den här läsken!

Pressen mot mig som man finns där, men verkar inte kunna jämföras med den press som riktas mot kvinnor. Ett konstant brus av köpuppmaningar, löst knutna till vaga löften om succé, lycka och sex appeal. Till och från övertygar jag mig själv om att jag är luttrad. Att det inte finns något kvar som kan överraska mig, att jag sett de grepp som finns.

Fel, självklart. På någon reklamfinansierad TV-kanal ställs följande fråga:

”Vad gör du för att få vackra armhålor?”

Seriöst? Vad i hela friden har de rökt som kom på det där...

Visst, det finns en massiv press riktat mot kvinnor rörande utseende. Tydligen är det jätteviktigt att de aldrig vilar i sin kamp mot rynkor, kilon, ofräsch hy och så vidare. Reklamen säger så. Renrakade ben, svallande lockar, glimten i ögat trotts dubbelarbete och viktväktarångest.

Kvinnan ses. Bedöms. Det är en del av vår kultur som många försöker kämpa emot. Dock inte reklambranschen.

”Vad gör du för att få vackra armhålor?” frågar de. Även armhålorna ska beskådas och bedömas.

”Figurklippning, grönfärg och hempermanent. Och så har jag tatuerat in en liten kissekatt – den är jättesöt och ser ut som att den jagar en boll när jag lyfter på armen så här.”

Ska det vara surrealistiskt så ska det vara surrealistiskt.

3 kommentarer:

  1. Och all reklam som avslutas med "för det är du värd". Hur vet ni det, tänker jag? Nej, det gör jag inte. Jag tänker "är det ni som avgör det?" och "ska jag säga tack?". Men det är lika illa med "alla har rätt till (ett häftigt kök eller vad det nu är de säljer)". Okej. Sälj dem inte då. Ge bort dem!

    SvaraRadera
  2. Men har du sett samma märkes reklam för herrdeos? Vrickar.

    SvaraRadera
  3. Det är också roligt att återta slagord och undergräva (rätt ord - vill säger 'subvert') dem. Ett par lärarkollegor försökte få en löneökning genom att hävda "Därför att vi är värda det!" Men det fungerade tyvärr inte. Trots att rektorn sa att hon trodde att de var det, kommunens finansavdelning höll inte med. Och jag minns en klass elever som firade sin examen med alla möjliga varianter på parollen: "Om X själva får välja". - Klass S3A - om lärarna själva får välja. - Inga läxor om eleverna själva får välja. Et cetera. :-)

    SvaraRadera

Blogspots kommentarfunktion har visat sig vara lite skakig - om du inte lyckas kommentera med något standardkonto, testa gärna som anonym, eller med e-postadress/webbplats!

(Alla kommentarar granskas innan publicering, kan ta några timmar.)