fredag 14 mars 2014

Börja starkt, sedan (möjligen) öka

Hur fasiken startar man en blogg egentligen? Jag menar, första inlägget? Finns det någon tradition att följa, något klaver att trampa i, någon kutym att ignorera?

Nåväl. Jag får väl starta på det sätt med vilket jag trivs bäst: med att ge råd kring saker jag inte är formellt kvalificerad i. (Mejla mig gärna för tips kring aktiespekulationer och fondplaceringar!)

Jag skriver. Hela världen skriver - det verkar som var och en bär på om inte en generationsroman så åtminstone en deckare (en liten en). Och till och från när man skriver så sitter man med en JÄTTEBRA scen i huvudet, det är action och intriger och djupa karaktärsskildringar och boven - nej, bovens hantlangare, kommer in från vänster och det här blir jättebra men jag vet inte vad jag ska kalla varken hantlangaren, hens brylling eller taxichaffisen de pistolhotade för att komma till platsen. Scenen träder fram för dig, glasklar och vacker. Det enda som stör är att du inte för ditt liv kan komma på några bra namn.

Så vad gör man?

Det finns hjälp. För de som har tid och tålamod (och som skriver om miljöer som är mer eller mindre svenska) kan ett besök på kyrkogården vara inspirerande. Skriver man rysare är möjligen miljön en extra bonus. Andra källor finns - självklart - på nätet. En av de första jag hittade under mitt letande efter bra namn inom fantasy-genren var Rinkworks Name Generator - http://www.rinkworks.com/namegen/.

Det smått fantastiska skrivhjälpmedlet Scrivener (kommer med stor sannolikhet att skriva mer om detta unikum bland programvaror senare) har en egen inbyggt namngenerator, där man kan välja bland annat ut från nationalitet och kultur.

Beroende av vilken genre du är intresserad av kan resurserna kring namn på personer, städer och landskap variera rätt kraftigt. Mitt råd, som opublicerad dilettant inom skrivandet, är att du lägger lite tid på att hitta några sådana resurser, skapa några listor över namn som tilltalar dig så att du har något att välja på. Låt inte avsaknaden av namn störa inspirationen för din JÄTTEBRA scen.

Duger detta som ett första blogginlägg? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogspots kommentarfunktion har visat sig vara lite skakig - om du inte lyckas kommentera med något standardkonto, testa gärna som anonym, eller med e-postadress/webbplats!

(Alla kommentarar granskas innan publicering, kan ta några timmar.)